Sunday, September 5, 2010

satu suratan atau kebetulan

        Semasa dibangku sekolah lagi saya cukup minat dengan mata pelajaran sastera idola saya A Samad Said ,
kalau cikgu clasa tak datang masuk class ,,saya cukup menyinga sekali ,, ialah saya malam tu dah baca jalan cerita ,,alih alih cikgu lak buat hal,sebagai mengisi masa lapang ,saya selalu nya berbincang dengan rakan rakan sekelas .. dan membuat perancangan habis sekolah nak buat apa,,, masing masing dengan cita cita nya,, 
dalam pada tu rakan saya Maria ulfa kenalkan dengan sepupunya yang bersekolah di Sek Men Assunta PJ,
saya pun turuti kata kawan saya tu,,rupanya sepupu maria saudara kembar kakak Hazlini adek Hazlin..

     Saya pun berutus surat setiap kali ada kelapangan masa belajar ..hampir 2 tahun tidak ku sedari masa berlalu.
saya pun bertukar gambar ialah orang sedang dilanda cinta monyet..setiap minggu ada saja kiriman buat saya ,,selalu surat dari abang posmen ,,tentu nya dari dari Hazlini   tidak salah tekaan saya..
emak saya dapat menghidu persahabatan saya,",alah mak kawan sekolah je ujar saya,, "
Habis form 5 saya melangkah kaki di mencari kerja asal halal dan dapat gaji.selama ni jarag pegang duit sendiri.
setelah saya berkerja dikawasan PJ cuba cuba lah mencari alamat kawan saya tu,, ternyata tidak sia sia,
cuma saya malu nak berjumpa, orang kampong macam saya nak berkawan pulak dengan orang bandar ..
usahkan rupa harta pun jauh sekali,, umpama jauh panggang dari api.
saya pun termenung untuk talipon sekali boleh lah ,,masa tu public sahaja ...sambil menghirup teh panas di sebuah gerai di Jaya Supermarket ( dah robohkan) terbaca artikel Pengambilan Pelajar Mara IKM.
dengan tidak semena2 saya terus mengambil cuti sehari dan mengisi borang IKM,alhamdulilah permohonan saya diterima tahun 1983 sah saya memjadi pelajar fressie mara Melaka  dalam jurusan automobil spray painting selama 2 tahun.Selama saya belajar kebetulan rakan saya mempunyai nama yang sama dengan Hazlini cuma beza nya lelaki adik dia pulak Hazlin ,,macam nama kawan saya pulak ,,
Masa cepat berlalu 2 tahun sudah ku harungi ,, kebetulan Dr Mahathir PM masa tu melancarkan dasar pandang ke timur ,, saya batch pertama dihantar ke negara terbit sebagai pelajar di kilang Mitsubhisi.Sebelum saya terbang sempat buat panggilan kerumah nya,, ternyata hampa ,,
     6 bulan bukan lah masa lama, jumpa pulak rakan seperjuangan dari Kelantan dengan misi yang sama,
sekali lagi nama Hazlini Hazlin,Hakkam Hakimi.Halimi..Halim.. saya cuba mencari album lama foto hazlini masih saya simpan 13 june 1966 birthday dia  ..
Projek gergasi kereta Msia diPuchong Selangor telah berjaya mengeluarkan model pertama Proton Saga..
berwarna putih mutiara kebanggaan negara ,, sekali tu saya menyemak album lama sekali lagi minah PJ ni ujud dalam kehidupan saya ,, tapi dimana ye.. saya sendiri pun tak tau,, hidup ke lagi minah ni????.bulan berganti tahun ,,tahun berganti musim,banyak sudah model proton di keluarkan sehinggalah Exora dan yang terakhir mungkin Teruja model Mitsubhisi ,,rupa sudah 25 tahun saya bertugas di Proton ..cepat nya masa berlalu ,,bukan masa yang pendek jika di fikirkan,,bermacam 2 ranjau sudah ku lalui..
     Setiap kali saya melalui jalan No 9 SS5B/8 teringat akan minah ni ,,setiap kali itu lah saya  berdoa ,mudahan kawan saya ni panjang umur ,berpangkat dan hidup senang dan saya dapat bertemu dengan beliau .
.Dunia semakin changgih computer dihasilkan ujud facebook ,saya beranikan diri untuk mendaftar ,, hampir 3bulan sering melayari facebook melalui Laptop saya dimana sahaja bila ada kesempatan..
Tiba tiba terpandang akan nama hazlin asal PJ sekolah assunta 1983.. semak 2 Dr Hazlin Lockman ,,cuba add dia .. 2hari dapat jawapan ternyata betul sekali ,, tak salah dialah  selama ini saya cari cari selama 32 tahun ..kawan saya sudah berpangkat berkedudukan tinggi bergelaran,,, Datin Hazlini ,,  dia pun sudah berumahtangga 4 orang anak sama saperti saya juga bahgia dengan 5 orang anak ,,rupanya dia pun ada mencari dimana saya selama ini menghilang,,
 Syukur saya pada Allah swt rupanya doa saya selama ini telah di makbulkan ..
harapan saya dengan menjelang nya idul fitri harapan saya untuk bertemu dengan Datin Haz ,,menjadi kenyataan,,

No comments:

Post a Comment